Spring naar bijdragen
Emy Theunissen

Etentje bij collega

Aanbevolen berichten

Emy Theunissen

Hoi,

Sinds kort op het forum , beetje rond aan het lezen en toch bedacht van ja ik ga een bericht naar jullie plaatsen. Op dit moment heb ik een aanmelding gedaan met HC en wacht nog op verder vervolg. Alleen mijn zus weet het . zij heeft mij er ook op gewezen en toe aangespoord omdat ze zag dat mijn eetgedrag toch wel extreme vormen aan neemt in de controle die ik er over wil hebben en het alleen maar 'gezond' mag zijn. Ik weeg het allemaal af en houd dit bij. In principe qua gezond eten niks mis mee , ik sla ook geen maaltijden over maar krijg wel alleen het minimale binnen wat nodig is voor die dag. Doordat ik een redelijk strak/ gevuld trainingsschema heb (triathlon) - wat echt mijn passie is - kom ik waarschijnlijk echt wel tekort . Het stomme is dat ik het weet maar die controle moeilijk kan loslaten en het mij ook mega beïnvloed gedurende de dag. Ongezonde (in mijn ogen) wil ik dus echt niet binnenkrijgen want ja dan zit er gelijk een kilo aan etc..

Nu is het zo dat we a.s. week zijn uitgenodigd bij een collega om te komen eten. Hartstikke gezellig maar man ik maak mij er al mega druk over, want ja maakt ze wel wat gezonds; wat wordt er allemaal doorheen gedaan en ik vind dit ronduit *** dat ik echt wel denk van moet ik hier wel naar toe gaan ; maar kan het ook niet maken natuurljik. 

Nu ben ik heel benieuwd hoe jullie dit aanpakken of wat je dan doet? 

Daarnaast ga ik volgende week anderehalve week mee met een skireis als vrijwilliger. echt  super leuk alleen zitten we in een hotel waar we s avonds altijd het diner krijgen. tja ook dit heb ik dan niet in volledig in de hand en baat mij wel zorgen. Tuurlijk kan ik zelf kiezen wat ik eet maar ja ik weet nooit exact hoeveel ik krijg en wat er allemaal doorheen is gegaan. 

Zoals je leest mega in dilemma; maar vooral ook in de knoop dat het steeds meer invloed heeft op mijn dag door er nu al mee bezig te zijn. 

Liefs 

Emy

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Michelledl

Hoi,

Ik snap je helemaal. Ik heb hier jaren geleden ook last van gehad, wat er voor zorgde dat ik altijd alleen at. Ik dacht ook dat ik aankwam van ongezond eten of als ik het niet kon afwegen, constant een angst daarvoor. Ik heb die angst overwonnen door het aan te gaan en rationeel na te denken. Je kan niet aankomen van een avond ongezond eten of van een weekje vakantie. En als je er niet prettig bij voelt als je collega iets ongezond maakt dan schep je iets minder op maar je eet zo wel mee. Zeg je alle etentjes en leuke dingen af dan wint de eetstoornis van je. Doe waar jij je goed bij voelt en niet wat de eetstoornis wil. Wat zou je jaren geleden voor keuze hebben gemaakt? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Hee Emy, 

Allereerst nog welkom op het forum. Dapper dat je een berichtje hebt geplaatst en moedig dat je je hebt aangemeld. 

Wat zou je zelf het liefste willen hierin? Wil je mee kunnen eten en mee kunnen doen? Of voelt het voor jou fijner als je zelf iets meeneemt maar er wel bij bent? 

Je kunt een beetje opscheppen en daarvan eten of dus zelf iets meenemen. Eventueel kun je nog vragen aan je collega wat de plannen zijn etc. In hoeverre zou je hier wat openheid in durven bieden richting je collega? 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emy Theunissen

Dankjewel @Ce. en @Michelledl voor jullie reactie.

Ik heb inderdaad mijn collega subtiel gevraagd of ze al wist wat ze ging maken zonder iets te hoeven laten weten. Maar geeft wel rust dat ze ook salades zal maken en een pasta . Met de pasta moet ik nog zien maar kan daar inderdaad ook een kleine hoeveelheid van nemen en gewoon veel salades. En misschien voelt het oke op het moment dat ik de pasta echt zie dat ik er niet zo'n moeite mee heb. Het weten is al prettig zodat ik er op voorbereid ben. 

Omdat ik echt niet wil dat ze er iets van merken of weten en ik dan heel erg mijn onzekerheid aanspreek zou ik niet kunnen om iets zelf mee te nemen.

Je hebt ook gelijk @Michelledl ik moet het ook niet de macht geven sociale afspraken te beinvloeden , maar ja daarin blijft het momenteel nog wel lastig. Jaren geleden zou ik hier inderdaad zonder nadenken er naar toe gaan alleen toen geen toetje nemen bijvoorbeeld. Voor de vakantie ook wel wat ideeën om deels de controle te kunnen houden maar hopelijk niet met het diner elke ding te willen opschrijven . Maar alle tips zijn welkom om het niet de macht te geven :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
spike

Hoi, misschien beetje late reactie, maar wat ik ook weleens deed was vragen: "Weet je al wat jullie willen maken en kan ik daar evt. wat mee helpen / aan bijdragen ?" Zo vonden ze het weleens fijn om een deel (bv. soep, toetje of bijgerecht) uit handen te geven. Als ik dat dan maakte, zorgde ik dat ik dat in ieder geval lustte en kon eten ivm allergie. Evt. at ik daar wat meer van als de andere dingen niet konden. Suc6 in ieder geval.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Emy Theunissen

@spike dankjewel. Ja probeer dat inderdaad ook wel te doen. 

Nou etentje is geweest en was wel oke maar werd er wel echt onrustig van. Van te voren kregen we soep , en vertelde ze ook dat er creme fraiche in zat. Maarja hoeveel zit er dan in en welke,. kan ik dat straks ongeveer  opschrijven wat er in zit en qua hoeveelheid..  Allemaal dingen die dan door mijn hoofd spoken. En dan gaat het alleen maar over de soep. Ze had goed salades gemaakt en nou daar wilde ik wel gewoon van maar ook bepaalde dressing en stomweg omdat ik zelf niet in de hand heb wat er in zit en hoeveel vond ik het lastig om er van te eten terwijl kom op het is een salade (die ik zelf ook had kunnen maken - zonder de dressing dan) . Ah goed. Toen ging mijn collega de spaghetti maken en ik zat met mijn gezicht naar haar toe dus kon precies volgen wat ze er in deed etc. Ene kant prima andere kant gaf het onrust. Uiteindelijk klein beetje spaghetti genomen. Thuis proberen toch op gevoel dingen in te voeren. Leek het best mee te vallen met aantal calorieën maar kon ik dat niet echt 'geloven'. 

Het meest vervelende vond ik nog mijn ouders kwamen daarna kort langs en doordat dit stress had gegeven reageerde ik niet heel aardig op acties die mijn moeder wilde doen. Dan voel ik mij schuldig en een slecht persoon dat ik zo reageer terwijl zij alleen maar super lief zijn. (En overigens hier niks van weten)

Nu 9 dagen op wintersport en ben heel benieuwd hoe dat gaat omdat avondeten wordt geregeld (vrijwilligerswerk en eten door hotel wordt gemaakt -je mag wel kiezen uit 3 dingen en is grote saladebar😍) . Eerst wilde ik het niet maar gisteren toch voor elke dag mijn havermout afgewogen en in zakjes gedaan om daar iets grip op te hebben. 

Ik heb nog geen intake gehad , wel de vragenlijsten ingevuld anderhalve week geleden maar hoop ook snel wat te horen /iets te mogen plannen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

@Emy Theunissen Dapper dat je het aan bent gegaan en dat je zo toch een beetje een middenweg hebt kunnen kiezen. 

Naar van de enorme onrust achteraf (en tijdens het eten), maar denk dat je het juist hebt aangepakt. 

Hé de situatie naar je moeder toe, ze hoeven misschien niet te weten waardoor het kwam, maar je kan altijd je excuses aanbieden en uitleggen dat je nogal gespannen was op dat moment hé? Het kan gebeuren dat het op dat moment gewoon even te veel was, dat is menselijk en niks is mee. 

Spannend nu op vakantie, ik vind het juist heel goed dat je wat hebt meegenomen zodat je die grip/houvast hebt. Niks mis mee hoor! 

Veel sterkte, ik hoop dat het je lukt er een beetje oké mee om te gaan en het wat los te laten. 
Ook heel veel plezier gewenst tijdens de wintersport, ben heel benieuwd!

liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites