Spring naar bijdragen
Roza

Opname/verhaal kwijt

Aanbevolen berichten

Roza

Hoi,

Sinds ik klaar ben met mijn es behandeling (5 maanden geleden) is het eigenlijk alleen maar slechter gegaan. Dit heb ik toen in het begin al aangegeven, maar ze vonden een kleine terugval niet zo gek bij herstel en dat kwam vaak voor. Het werd er alleen niet beter op, maar eigenlijk alleen maar slechter. Ik heb sinds de behandelstop gesprekken met een ervaringsdeskundige en ook zij had zoiets dit is niet genoeg. Toen ben ik weer terug gegaan naar mij vorige behandelaren en kreeg ik een persoonlijkheidstest waar persoonlijkheidsstoornis nao met borderline trekken uit kwam. Hier kon ik me volledig in vinden. En zo werd ik aangemeld voor een nieuwe behandeling voornamelijk gericht op emoties uiten en herinneringen verwerken. Nu kreeg ik gisteren te horen dat het gesprek van hoe en wat pas in julli zou zijn. Waarop mijn psycholoog wel gelijk terug gemaild heeft of dat niet wat eerder kan, maar sws lang wachten dus. In die tussentijd kan het ook niet zo verder gaan zoals het nu gaat, maar de tools die me aangerijkt worden pas ik eigenlijk al die maanden al toe en helpen dus niet goed genoeg. Al vaker d8 ik na over opname ook met de ervaringsdeskundige, mn zus, vriendin en die vonden het een goed idee, maar mijn hoofd zocht steeds uitwegen dus heb ik er niks mee gedaan. Tot vorige week toen heb ik voor mezelf de knoop doorgehakt het wel te gaan doen. Gisteren een gesprek hierover gehad met mijn psycholoog

Spoiler

(met haar heb ik wekelijks een gesprek hoe t gaat, vooral als stok achter de deur dat ik geen zelfmoord pleeg)

. Ze zou met me mee gaan kijken naar een geschikte plek, maar dat moet ik zelf ook doen. Begrijpelijk, maar ik vind dat soort dingen erg lastig (als jullie suggesties hebben, welkom). Maar ze begon ook over de lange wachttijden en dat we in die tussentijd al wel dingen moeten bedenken waardoor het een beetje beter gaat.

Spoiler

Mijn leven bestaat momenteel dagelijks uit eetbuien, braken, snijden, sucïdale gedachte. Ik heb regels in m'n hoofd van hoe ik moet leven en als ik dat niet doe gebeuren er dingen zoals hierboven genoemd.

Ik moest ook beantwoorden waarom 6 eet momenten zo belangrijk waren. Waarbij ik me echt dom weggezet voelde en zoiets had van ja duh, ik weet het, maar het is niet voor niks dat het me niet lukt. Nu kan m'n psycholoog pas weer over meer dan 2 weken en hier werd ik gisteren super verdrietig van. Weet niet of zij dat doorgehad heeft, want ze moest gehaast naar een overleg. Ik ga nog wel gesprekken hebben met de ervaringsdeskundige, wat ik fijn vind, maar met haar kan ik niet doorpakken op de opname. Ik snap dat het niet morgen allemaal geregeld kan zijn, maar ik ben het zo zat...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Ik lees veel onmacht in je verhaal Roza, iemand die graag wil dat het beter gaat, maar niet meer goed weet hoe en daar best heel alleen in staat.. klopt dat? 

Dapper dat je bent gaan denken over een opname, dat is niet niks, maar soms wel een juiste keuze. Heb je duidelijk wat jij zou willen bereiken in een opname? Is dat puur crisis voorkomen, of echt een (intensieve?) behandeling? Er zijn best een aantal mogelijkheden in Nederland, ook omtrent persoonlijkheidsproblematiek, maar het lijkt me fijn als je hier ook samen met je psycholoog naar zou kunnen kijken. Wachttijden zijn inderdaad niet te voorkomen, maar er zijn volgens mij ook wel centra voor persoonlijkheidsstoornissen in Nederland waar die minder lang zijn bijvoorbeeld.. 

De oprdacht om te bedenken hoe je kunt zorgen dat het in de tussentijd al een beetje beter gaat: heb je mensen in je omgeving die je hierin om hulp kunt vragen? Die samen met jou een soort plan kunnen maken? En zijn er ook dingen waar je momenteel wel nog plezier/ontspanning uit haalt? 

Dapper hoe je aan het werk bent met jezelf en ik gun het je dat er snel wat verlichting komt! Hou vol! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kelly84

Jeetje @Roza, wat is dit een pittige tijd voor jou. Wat ontzettend dapper dat je toch de stap durft te zetten naar opname en dus ook stappen blijft zetten om te herstellen. Het blijft schrijnend hoe lang de wachttijden in de zorg zijn. Ik hoop dat je een geschikte manier en plek kunt vinden om deze tijd te overbruggen. Ik kan je helaas geen advies geven, gezien ik zelf nooit opgenomen ben geweest.
Het is heel begrijpelijk dat jij je niet gezien voelt als je psycholoog je pas over 2 weken kan zien. Dit heb ik toevallig laatst ook ervaren. Voor mij voelde dit als een 'in de steek lating' en was ik voor mijn gevoel afhankelijk van haar mening/hulp om die weken door te komen. Wat mij hielp was de keer dat ik haar weer zag, uitspreken (ik heb ook weleens in de tussentijd gemaild ) wat er in mijn hoofd om ging op het moment dat deze situatie zich voordeed. Het is wellicht fijn om er ook met de ervaringsdeskundige en uiteindelijk dus ook met je psycholoog over te praten. Uiteraard is dit alleen een advies en is het ook heel begrijpelijk als deze confrontatie nog te spannend is en je hier niets mee wilt doen. Ik geef deze tip omdat het namelijk ook een achterliggend stuk kan zijn waarvoor je jouw eetstoornis nodig hebt. Dit was bij mij namelijk wel het geval. Maar nogmaals, doe er mee wat je wilt en wat bij jou past.

Ik wens je veel inzichten en mooie stappen toe. 

Liefs, 

Kelly 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Cor13n

Hoi Roza, 

Ik merk dat ik getriggerd word door je zin omtrent handelingen qua am. Zou je dit de volgende keer in een spoiler willen zetten alsjeblieft? 

Daarnaast wil ik even zeggen dat ik het naar vind dat je zo'n terugval hebt. 

Ik hoop dat je snel de juiste hulp vind die je nodig hebt. Heel veel sterkte he 😘😘

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Ilse] Ja, dat klopt

Nou mij werd gevraagd van wil je opname om crisis te voorkomen en dan gericht op het eten of wil je wat daar onder ligt aanpakken. Toen heb ik gezegd het onderliggende, want het gaat om meer dan alleen het eten. Maar ik heb ook gezegd dat ik het nodig denk te hebben om uit mijn cirkel te komen van: 

Spoiler

Eetbuien, braken,snijden en sucïdale gedachte 

Met de opname zou ik in eerste instantie dat willen bereiken, maar daarnaast emoties toestaan/uiten en ze niet op mezelf richten. 

Ja, er zijn wel wat mensen die ik om hulp kan vragen en die me ook willen helpen, maar de laatste tijd vind ik het ontzettend lastig contact te zoeken met mensen. 

En soms haal ik nog wel plezier/ontspanning uit dingen ja, maar er zitten altijd mogelijkheden in de dag voor mn "cirkel". 

Dankjewel! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Kelly84

Dankjewel!

Goeie tip, ik heb mijn psycholoog erover gemaild en via app al over gepraat met de ervaringsdeskundige en zie haar maandag gelukkig weer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Cor13n

Sorry, dat zal ik de volgende keer zeker doen. 

Dankjewel!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Wat goed dat je zo duidelijk hebt voor jezelf waar je aan zou willen werken en ik snap ook heel goed dat je graag die cirkel wilt doorbreken. Klinkt als dat je duidelijk weet wat je zou willen bereiken en je hier ook echt voor in wilt zetten, hoe pittig ook. Dapper! 

Weet je ook wat maakt dat je het de laatste tijd lastig vindt om contact te zoeken met mensen? Ik kan wel het één en ander bedenken, maar ik ben benieuwd waar jij denkt dat dit vandaan komt? Ik heb dat zelf ook wel heel moeilijk gevonden en weet nog dat het mij toen kon helpen door bijvoorbeeld eerst op te schrijven wat ik wilde bespreken (en dit evt gewoon voor te lezen) of door eerst een appje/mailtje te sturen om de drempel wat te verlagen (niet direct face to face om hulp vragen) etc. Vind je het nog fijn als we hierin met je mee kunnen denken hoe je dit zou kunnen aanpakken? Het lijkt me veel prettiger voor je als je dit niet allemaal alleen hoeft te doen...

Fijn dat er nog wel wat dingen zijn waar je plezier & ontspanning uit kunt halen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Ilse] 

Dit komt, omdat ik bang ben de mensen die ik dichtbij laat kwijt te raken. 

En daarnaast ben ik bang dat ze dan door me heen prikken al denk ik soms wel is van prik maar door me heen dan vertel ik het wel. 

En op die manier om hulp vragen die je omschrijft kan zeker helpend zijn en is het ook wel is, maar te vaak dat ik zoiets heb "nee toch niet nodig" 

En ja, meedenken is altijd goed. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

@Roza

Jeetje wat een lastige periode zo, dat je dan net midden in het regelen van een opname zit en dat het nu een tijdje duurt eer je je psycholoog weer ziet. Wil je het het liefste bij haar houden? Je kan namelijk eventueel ook een afspraak bij de huisarts maken en het samen met hem/haar bekijken. 

Het is al heel mooi dat je voor jezelf helder hebt wat je wilt qua opname. Mag ik je nog vragen, gaat het dan ook echt om een behandelopname of meer om een 'time out'? 

Hoe dan ook, een time out kan voor nu ook misschien wel helpend zijn om even te doorbreken. Zeker als het om een behandelopname gaat, is het wederom lang wachten tot er een plek is. 

16 uur geleden zei Roza:

op die manier om hulp vragen die je omschrijft kan zeker helpend zijn en is het ook wel is, maar te vaak dat ik zoiets heb "nee toch niet nodig" 

Hoe komt het dat deze gedachte erbij komt en is dat ook echt zo of is dat veiliger? 

Omdat je op die manier mensen niet toe hoeft te laten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Ce. Ja, ik wil het, het liefst wel bij haar houden. Mijn huisarts is niet bepaald handig met dit soort dingen. Daarnaast kom ik uit een christelijk dorp en heb ik eerder mee gemaakt dat ik naar christelijke instellingen verwezen werd. Op zich niks mis mee, maar ik voel me veel beter thuis waarbij dit niet zo hoog staat. Mijn ha kenden waar ik nu voor hulp kom niet eens. 

Omdat er zolang tussen zou zitten en ik gemaild had hebben ze wel een afspraak geregeld met een andere psycholoog die ik van mij es behandeling ken. Daar ben ik erg blij mee. 

*Behandelopname

*Omdat het veiliger is idd en m'n hoofd gunt me ook niks 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Wat goed dat je gemaild hebt en nog een afspraak met een andere psycholoog hebt kunnen regelen! 

3 uur geleden zei Roza:

Omdat het veiliger is idd en m'n hoofd gunt me ook niks 

Wat zou er kunnen gebeuren als je wel mensen toe laat? En zou je het ook een kans durven/willen geven? Je bent het waard, al voelt het soms niet zo. Je hoeft dit niet alleen te doen! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza
1 uur geleden zei Ilse]:

Wat zou er kunnen gebeuren als je wel mensen toe laat? En zou je het ook een kans durven/willen geven? Je bent het waard, al voelt het soms niet zo. Je hoeft dit niet alleen te doen! 

Ben dan bang dat ik ze kwijt raak om wat voor reden dan ook. En verder weet ik niet goed waarom. Ja, ik probeer het kansen te geven, maar alleen zijn/geen contact zoeken lijkt steeds het beste.  

&Dankje

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Lastig, lijkt me ook moeilijk om zo bang te zijn om mensen kwijt te raken.. Dapper dat je het wel probeert. Ik hoop dat je mag gaan ervaren dat het oké is en dat je ook mensen mag ontmoeten die je niet kwijtraakt. Sterkte! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Begrijpelijk dat je dan liever het bij haar houdt, met de huisarts schiet je dan ook niet veel op. 

Zou je het zien zitten om het patroon wat er nu is te doorbreken door middel van een (korte) time out opname? 

Het zal wel een tijd gaan duren eer je voor behandeling in een kliniek terecht kunt namelijk. 

Lastig dat je zo worstelt met het toelaten van mensen en de angst ze te verliezen, dan is afstand houden en alleen zijn/bijna geen contacten hebben een stuk veiliger hé? Voel je je daarin soms ook wel eenzaam? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

Ja, dat zou ik wel zien zitten al heb ik wel echt mensen nodig waarbij ik dan gelijk terecht kan en zei me helpen als ik destructief gedrag wil toepassen. 

Ja, dat klopt. Soms voel ik me wel eenzaam ja, maar dan denk ik: ja je doet het zelf en contact hebben gaat nu niet gebeuren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

Zou het een optie zijn om dat ook te bespreken en te benoemen? 

Op 7-3-2020 om 19:18 zei Roza:

maar dan denk ik: ja je doet het zelf en contact hebben gaat nu niet gebeuren

Hm, ik ben het hier niet helemaal mee eens. Oké, je kiest ervoor dat het voor jou veiliger is om afstand te houden, maar dit komt voort uit angst en nare ervaringen. Eigenlijk maken  jouw problemen dat je hierin 'gedwongen' kiest. Dus in hoeverre is dit dan werkelijk een keuze? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Roza

@Ce. ja, zeker wel. Al heb ik ook wel aangegeven dat een opname me belangrijk lijkt om m'n cirkel te doorbreken. Maar wellicht dat dit het meer duidelijker maakt wat ik wil. 

Ja, dat is eigenlijk ook wel zo. In mijn hoofd is alles ook wel "geregeld" van je moet dit of je mag dit niet etc. Maar dan nog al weet ik dat ik dat eigenlijk niet ben gooi je toch de schuld het snelst bij jezelf neer. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.
Op 9-3-2020 om 10:49 zei Roza:

@Ce. ja, zeker wel. Al heb ik ook wel aangegeven dat een opname me belangrijk lijkt om m'n cirkel te doorbreken. Maar wellicht dat dit het meer duidelijker maakt wat ik wil. 

Ja, dat is eigenlijk ook wel zo. In mijn hoofd is alles ook wel "geregeld" van je moet dit of je mag dit niet etc. Maar dan nog al weet ik dat ik dat eigenlijk niet ben gooi je toch de schuld het snelst bij jezelf neer. 

Goed dat je dit hebt aangegeven! Hopelijk komt er snel duidelijkheid en/of een plekje voor je ergens. 

Begrijpelijk hoor dat je de schuld bij jezelf legt, ik hoop dat je hier stapje voor stapje milder in naar jezelf mag gaan zijn! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites