Spring naar bijdragen
yesyoucan

Seksueel misbruik en een eetstoornis

Aanbevolen berichten

yesyoucan

Hoi! 

Jaren geleden was ik actief op het forum, nu terug van weggeweest :). Ondertussen heb ik heel wat ontdekt en geleerd. Ik kreeg een jaar geleden flashback van heftig seksueel misbruik tussen mijn 8e en 14e. Ineens vielen er een heleboel puzzelstukjes op zijn plek. Mijn eetstoornis* is een aantal jaren naar de achtergrond verdwenen / nauwelijks last meer van gehad. sinds ik met EMDR (traumabehandeling) ben gestart, is deze echter keihard teruggekomen. Binnenkort zal ik waarschijnlijk behandelt worden bij Trauma Centrum Nederland, in de hoop dat verlichting van de traumagerelateerde klachten ook zorgen voor verlichting van mijn eetstoornis. Het is namelijk erg duidelijk dat het mijn copingsmechanisme is om niet te voelen, emoties weg te onderdrukken en (denk ik) ook om mezelf te straffen (wat natuurlijk juist niet de bedoeling is). 

Ik heb drie vragen:

1) Zijn er mensen die dit verhaal herkennen? Seksueel misbruik in combinatie met een eetstoornis en hier een duidelijke link tussen zien? 

2) Zijn er ervaringsdeskundigen / mensen hier die kunnen zeggen dat ze de strijd hebben gewonnen en het leven weer aan durven? (Zich weer veilig kunnen voelen, fysiek contact aandurven, niet meer constant alert zijn, eten niet meer nodig hebben als coping, ...) 

3) Mocht je toevallig beschikken over wetenschappelijke artikelen over de relatie tussen eetstoornissen en seksueel misbruik, dan hoor ik het ook graag! Kennis helpt me om het te begrijpen :)

*

Mijn eetstoornis begon met boulimia (normaal eetritme en eetgewoontes totaal kwijt), daarna heb ik een poos anorexia gehad en sinds de EMDR zijn de eetbuien en het spugen terug (naast een redelijk normaal eetpatroon). Gelukkig heb ik het weer kunnen verminderen naar maximaal 1x per dag ('s avonds). Het was helaas ook een tijd meerdere keren per dag 'feest'. [\spoiler] 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Anne H.

@yesyoucan ik stuur de antwoorden op jouw vragen via een privéberichtje, omdat ik het nogal kwetsbaar vind om dat hier op het openbare gedeelte van het forum te delen. 😊

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary

Hi @yesyoucan,

Wat je hier beschrijft:

Op 17-3-2020 om 11:22 zei yesyoucan:

1) Zijn er mensen die dit verhaal herkennen? Seksueel misbruik in combinatie met een eetstoornis en hier een duidelijke link tussen zien? 

Is voor mij herkenbaar. Het seksueel misbruik is voor mij geen aanleiding voor de eetstoornis geweest, omdat ik deze toen al had. Alleen is het na die tijd hier wel aan gaan linken. In de manier waarop ik naar mijzelf kijk (letterlijk zelfbeeld), maar ook de overtuiging die ik heb gekregen over mijzelf ten tijde van het misbruik, is erg gelinkt aan de eetstoornis. De eetstoornis verdoofd gevoelens die o.a. horen bij deze situatie. 

Afhankelijk hoe vaak de herinneringen/flashbacks die ik heb zich aandienen, wordt het voor mij harder vechten tegen de eetstoornis.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
yesyoucan

@Mary Dankjewel voor je reactie! Heftig dat jij het ook hebt meegemaakt. Heb je enig idee waarom je in eerste instantie een eetstoornis hebt ontwikkeld? En heb je hulp gehad om het misbruik te verwerken? Sterkte, stay strong girl 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
yesyoucan

Update: over 10 dagen wordt ik opgenomen voor een 8-daagse traumabehandeling... Spannend! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jessie
52 minuten geleden zei yesyoucan:

Update: over 10 dagen wordt ik opgenomen voor een 8-daagse traumabehandeling... Spannend! 

O, wat spannend idd! Hoop dat het je verder helpt in je proces!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mary
1 uur geleden zei yesyoucan:

Dankjewel voor je reactie! Heftig dat jij het ook hebt meegemaakt. Heb je enig idee waarom je in eerste instantie een eetstoornis hebt ontwikkeld? En heb je hulp gehad om het misbruik te verwerken? Sterkte, stay strong girl 

Ik had voor het seksueel misbruik al een eetstoornis, dit is gekomen door emotionele verwaarlozing en door mijn gevoelens te verdoven, voelde ik mij minder onveilig. Het misbruik heeft wel een nieuwe dimensie aan de eetstoornis gegeven. Zo ben ik afstand gaan nemen van mijn lichaam, het voelt ook niet meer alsof mijn lichaam van mij is, ook al weet ik verstandelijk dat dit natuurlijk wel zo is. Mijn gevoel hoort ook bij wat ik in mijn lichaam voel/signalen daarvan krijg en dus in combi met emotionele verwaarlozing, maakt dit het extra moeilijk. 

Ik moet nog behandeling krijgen voor het misbruik, dit alles staat nu even stil, door de maatregelen tegen corona.

Ik kan mij voorstellen dat het vooruitzicht naar de behandeling spannend is, al heb ik er goede verhalen over gehoord. Ik hoop dat het jou ook in relatief korte tijd verder kan helpen. Sterkte!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
wpmkessels

Beste yesyoucan,

ik herken waar je op dit moment doorheen gaat, ik heb jaren lang mijn eestoornis gebruikt om o.a herinneringen en flashbacks uit mijn misbruikverleden te verdrukken. Door letterlijk te verdwijnen en niet te bestaan was het er ook niet, de ES slurpte mijn hele leven op.

Doordat ik  EMDR heb gevolgd merkte  (vlak nadat ik uit behandeling ben gegaan voor de ES) heb ik ervaren dat ik op een gezonde en sterke manier kon leren omgaan met mijn verleden. Ik gebruikte de ES niet meer om alles te verdrukken, het was een hele leerzame en verstekende band met mijn gezonde lichaam en geest. Ik kwam meer in contact met mezelf, de lering door deze vuurdoop die ik hieruit heb kunnen halen is dat IK bepaal wat ik ervaar en dat IK bepaal hoe ik dit wil verwerken en dat ik daar een ES niet voor nodig heb.

Ik wens je heel veel kracht, sterkte en vooral autonomie toe.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites