Spring naar bijdragen
rachelle

Hulp nodig .

Aanbevolen berichten

rachelle

Hoi , ik vermoed dat ik een eetstoornis heb ,( ergens weet ik het wel zeker maar wilt mijn hoofd dit nog niet geheel toegeven , angst om controle uit handen te geven) en wil graag weten dat als ik naar een arts ga . Hoe hier hulp mee gegeven gaat worden.

Even mijn verhaal ; na een zeer moeilijke relatie met een narcist en huiselijk geweld ben ik flink afgevallen , het gaf mij een soort troost.. iets wat ik kon en zelf wel macht over had . Ondertussen werd ik nog flink bedreigd , gekleineerd en gestalkt door mijn ex , door stress ging ik mij extra focussen op wat ik wel kon ( afvallen ) en ging extreem door  met op mijn eten en sporten / gewicht te letten .  Vorig jaar belandde ik door deze ex in het ziekenhuis , daar werd ik gewogen etc en kreeg tijdens de opname een briefje voor maaltijden en dat ik 2 keer op de dag iets extra's tussendoortje kreeg zoals een bifi worstje of een milkshake omdat mijn BMI toch net op ondergewicht zat en de dieetist dit had besloten.  Ik raakte er behoorlijk van in paniek  , ik had dat niet nodig.. Ik was nog dik , dat kon iedereen toch wel zien!

Thuis ben ik meteen begonnen aan het weg te compenseren door laxeermiddelen te gebruiken , te sporten en max 700 cal per dag te eten.  

Dit doe ik nog tot op heden..

Ondertussen gaat het steeds slechter , ze hebben vorige week galstenen eruit moeten halen en binnenkort gaat mijn hele galblaas eruit ( komt vaker voor na sterk vermageren ) mijn weegschaal geeft nooit het juiste getal aan , al is mijn streefgewicht bereikt.. er kan altijd meer af. 

Ik heb hulp nodig , maar de stap is zo groot en eng.   Vandaar dat ik vraag wat ik ervan kan gaan verwachten. 

Excuses voor mijn lange bericht

Shelly 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ce.

@rachelle 
Allereerst welkom op het forum.

Moedig dat je de stap hebt gezet om een berichtje hier te posten en om onze hulp te vragen. 
Als ik het zo lees klinkt het inderdaad wel als een eetstoornis en is het goed om dit serieus te nemen. Heftig overigens van de galstenen en de operatie aan je galblaas. 

Meestal is het zo dat je naar de huisarts gaat en je verhaal doet, je vertelt waar je mee worstelt en tegenaan loopt en de huisarts zal dan samen met jou gaan kijken naar bij welke instantie je aangemeld kunt worden. Soms kan het heel snel gaan, maar over het algemeen zijn er wel wachttijden. Zeker in deze tijd (vanwege de corona-crisis) is het wat onzeker hoe (snel) het zal verlopen. Als jij daarmee akkoord gaat zal de huisarts je doorverwijzen en zal je vanzelf opgeroepen worden om voor een intake te komen. Hier wordt dan naar jouw situatie gevraagd en worden jouw klachten en hulpvraag opgehelderd. Na een overleg zal dan een behandelplan worden opgesteld. 

Heb je al eens gekeken naar welke opties aan hulpverlening er in jouw regio aanwezig zijn? 

En wat zou je nodig hebben om de stap te gaan zetten? 

Geen excuses nodig, je mag hier zoveel en zo vaak schrijven als je nodig hebt. 
De ruimte is er ook voor jou. 

Liefs

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ilse]

Welkom hier @rachelle  en wat goed dat je hier je verhaal komt delen. 

Wat lastig en vervelend dat je zo worstelt met het eten en gewicht. Het klinkt alsof je inderdaad goed doorhebt dat dit wel een probleem voor je is geworden en voor je lichaam, maar alsof je het ook eng vind om dit toe te geven; uit angst om hier iets mee te 'moeten'. Klopt dat? Ik denk dat dat voor velen hier heel herkenbaar is!

Het lijkt me zeker heel verstandig als je hiermee naar je huisarts gaat! Ik snap dat dit stap groot is, dat was het voor mij destijds ook zeker, maar ik hoop dat het je helpt om te weten dat hij/zij echt met jou in overleg zal gaan over wat de juiste stappen zijn om te ondernemen. Wat dit inhoudt zal voor iedereen verschillen en is misschien ook afhankelijk van je lichamelijke conditie, dat weet ik niet (een eetstoornis gaat natuurlijk over veel dan gewicht/eten, maar de huisarts zal ook willen weten hoe je lichaam er aan toe is). En dan zal hij/zij waarschijnlijk, wat Ce. ook zegt, kijken wat voor jou passende hulp zou kunnen zijn en jou hier naar door verwijzen. 

Is dit een beetje een antwoord op je vraag? En hoe is het voor je om dit zo van ons te lezen? 

Ik vind het heel moedig dat je hier hebt gedeeld wat er speelt en dat je overweegt om hulp te zoeken, voel je vrij om hier te blijven delen. 

Lieve groetjes,

Ilse

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
79MM

Hoi @rachelle

Wat naar hoe het gelopen is met je ex. Lijkt me vreselijk om mee te moeten maken.

Heb je daar nog hulp voor? daar nog gesprekken over? 

Ik weet dat toen bij mij de knoop was doorgehakt om eetstoornishulp te zoeken er relatief snel plek was. Het ligt er heel erg aan in welk deel van het land je woont en bij welke instelling je hulp zoekt. Ook wat voor'n hulp je nodig hebt. Klinisch, deeltijd of poliklinisch. 

Ik hoop voor je dat je snel hulp vindt. 

Groetjes!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites